Google staat op het punt meer te vertellen over haar werk op het gebied van AI of artificiële intelligentie. Volgende week houdt Google een evenement over hoe het “de kracht van AI gebruikt om opnieuw uit te vinden hoe mensen informatie zoeken, verkennen en ermee omgaan, waardoor het natuurlijker en intuïtiever dan ooit wordt om te vinden wat je nodig hebt“.

De timing van het evenement rond Artificiële Intelligentie is interessant aangezien Google CEO Sundar Pichai net heeft aangekondigd dat het bedrijf van plan is om mensen binnenkort “rechtstreeks te laten interageren” met zijn “nieuwste, krachtigste taalmodellen als partner bij het zoeken“.

Google, lange tijd dé manier om informatie te vinden op het internet, staat waarschijnlijk onder druk van Microsoft, dat naar verluidt van plan is ChatGPT te integreren in Bing. Daardoor zou Bing intelligentere samenvattingen en resultaten kunnen aanbieden, iets waar Google moeite mee heeft.

Het is natuurlijk goed mogelijk dat de presentatie meer gaat over tools waar we al bekend mee zijn; de aankondiging bevat verwijzingen naar Google Lens, Translate, Shopping en Maps. Het zou moeilijk zijn om te klagen als de voorstelling alleen gaat over kleine verbeteringen aan die tools, want die kunnen een groot verschil maken voor sommige van de miljoenen mensen die ze dagelijks gebruiken.

Klik hier om meer te lezen over wat AI kan betekenen voor jouw marketing.

Waarom Google focust op Artificiële Intelligentie?

Over het inzetten van AI verklaarde Google onlangs het volgende.

Onze benadering van het ontwikkelen en benutten van het potentieel van AI is gebaseerd op onze oorspronkelijke missie – het organiseren van informatie in de wereld en deze universeel toegankelijk en bruikbaar maken – en wordt gevormd door ons streven om het leven van zoveel mogelijk mensen te verbeteren.

Wij zijn van mening dat artificiële intelligentie nu, en meer dan ooit, van cruciaal belang is om die missie en dat engagement waar te maken.

Wij geloven dat artificiële intelligentie een fundamentele en transformerende technologie is die mensen en de samenleving overtuigende en nuttige voordelen biedt doordat zij mensen op vrijwel elk gebied van menselijke activiteit kan helpen, aanvullen, versterken en inspireren.

AI heeft het potentieel om bij te dragen aan het aanpakken van enkele van de meest dringende uitdagingen en mogelijkheden van de samenleving, van de alledaagse tot de meer creatieve en fantasierijke.

Als informatie- en computerbedrijf streven wij ernaar, en hebben wij altijd vooropgelopen, om de grenzen van AI te verleggen via ons baanbrekend en grensverleggend onderzoek om bekwamere en nuttigere artificiële intelligentie te ontwikkelen.

Vanuit dit onderzoek en deze ontwikkeling brengen wij baanbrekende innovaties naar de echte wereld om mensen te helpen en de samenleving overal ten goede te komen via onze infrastructuur, hulpmiddelen, producten en diensten, maar ook door anderen in staat te stellen en met hen samen te werken ten behoeve van de samenleving.

Wij streven ook innovaties na die zullen helpen wetenschappelijke ontdekkingen te ontsluiten en de grootste uitdagingen en mogelijkheden van de mensheid aan te pakken.

Veel van onze innovaties helpen en komen al mensen (in sommige gevallen miljarden mensen), gemeenschappen, bedrijven en organisaties, en de samenleving in het algemeen – ten goede en er zullen nog meer van dergelijke innovaties volgen.

Tegelijkertijd begrijpen we dat artificiële intelligentie, als een technologie die nog in opkomst is, verschillende en evoluerende complexiteiten en risico’s met zich meebrengt.

Bij de ontwikkeling en het gebruik van artificiële intelligentie moeten we rekening houden met deze risico’s. Daarom vinden wij het als bedrijf noodzakelijk om op verantwoorde wijze met AI om te gaan.

Wij streven ernaar de toon aan te geven bij de ontwikkeling en verzending van nuttige en nuttige toepassingen, ethische principes toe te passen die gebaseerd zijn op menselijke waarden, en onze aanpak te ontwikkelen naarmate we leren van onderzoek, ervaring, gebruikers en de bredere gemeenschap.

Wij geloven ook dat het goed doen van AI – wat voor ons inhoudt dat we innoveren en op grote schaal toegankelijke voordelen bieden aan mensen en de samenleving, terwijl we de risico’s beperken – een collectieve inspanning moet zijn waarbij wij en anderen, waaronder onderzoekers, ontwikkelaars, gebruikers (particulieren, bedrijven en andere organisaties), overheden, regelgevers en burgers, betrokken zijn.

Het is van cruciaal belang dat we collectief het vertrouwen van het publiek winnen, wil AI zijn potentieel voor mens en maatschappij waarmaken. Als bedrijf omarmen wij de kans om met anderen samen te werken om artificiële intelligentie goed te krijgen.

Wij zijn ervan overtuigd dat de AI-innovaties die wij op moedige en verantwoorde wijze willen ontwikkelen en leveren, nuttig en aantrekkelijk zijn en het leven van mensen overal ter wereld kunnen ondersteunen en verbeteren. En we zijn enthousiast over wat ons in 2023 en daarna te wachten staat, nu we ons opmaken voor nieuwe innovatieve ervaringen!

Klik hier om meer te lezen over wat AI kan betekenen voor jouw marketing.

Google lanceert een artificiële intelligentie (AI) aangedreven chatbot met de naam Bard om te concurreren met ChatGPT

Bard zal worden gebruikt door een groep testers voordat het in de komende weken wordt uitgerold naar het grote publiek, aldus het bedrijf.

Bard is gebouwd op Google’s bestaande grote taalmodel Lamda, dat volgens een ingenieur zo menselijk was in zijn antwoorden dat hij dacht dat het een mens was.

De techgigant kondigde ook nieuwe artificiële intelligentie tools aan voor zijn huidige zoekmachine.

AI (artificiële intelligentie) chatbots zijn ontworpen om vragen te beantwoorden en informatie te vinden. ChatGPT is het bekendste voorbeeld. Ze gebruiken wat er op het internet staat als een enorme database van kennis, hoewel er zorgen zijn dat dit ook aanstootgevend materiaal en desinformatie kan bevatten.

Bard probeert de breedte van de kennis van de wereld te combineren met de kracht, intelligentie en creativiteit van onze grote taalmodellen“, schreef Google-baas Sundar Pichai in een blog.

M. Pichai benadrukte dat hij wil dat Google’s artificiële intelligentie diensten “gedurfd en verantwoordelijk” zijn, maar ging niet nader in op de vraag hoe voorkomen zou worden dat Bard schadelijke of beledigende inhoud zou delen.

Het platform zal aanvankelijk werken op een “lichtgewicht” versie van Lamda, die minder vermogen vereist zodat meer mensen het tegelijk kunnen gebruiken, zei hij.